Βουνά… Πλυντήρια… Αστροναύτες…

0
823
anevenontas.gr agrafa

Πιστεύουμε ότι τα βουνά είναι για τους όλους τους ανθρώπους ανεξαρτήτως φυλής, φύλου, θρησκείας, σεξουαλικής προτίμησης, τάξης και γλώσσας και ότι είναι μέρη για να βρίσκουμε ομοιότητες και όχι διαφορές.

Δυστυχώς όμως πολλοί άνθρωποι τροφοδοτούνται από και τροφοδοτούν τους διαχωρισμούς στα βουνά και κάτω από αυτά. Με αφορμή την προώθηση της προσπάθειας «A woman can be«, θέλουμε να σχολιάσουμε μερικά σημεία της που είναι εκτός της δικής μας πραγματικότητας. Αυτό δε σημαίνει ότι το πρόβλημα είναι η συγκεκριμένη προσπάθεια, απλώς θεωρούμε ότι η διαφήμιση της χορηγίας των πλυντηρίων Samsung Quick Drive ξεπέρασε κάποια όρια, για αυτό και μας αναγκάζει να υπερασπιστούμε τη δική μας προσέγγιση στο βουνό.

Ευτυχώς ή δυστυχώς δε έχουμε:

  • χρόνο για να αναλύσουμε τι είναι ή δεν είναι βιολογικό και κοινωνικό φύλο, γιατί όποια/ος θέλει να μορφωθεί επί του θέματος υπάρχει βιβλιογραφία εδώ και δύο αιώνες,
  • χρόνο για να αναλύσουμε την προέλευση του ανθρωποκεντρισμού και του ναρκισσισμού που έχουν κάνει μερικά βουνά από παραδείσους, σκουπιδότοπους και νεκροταφεία,
  • χρόνο για να κρίνουμε καμία/κανέναν για το αν δουλεύει σε πολυεθνικές ή αν στο σπίτι τους πλένουν πιάτα, ρούχα, χρήματα ή για το τι χρώμα έχουν τα όνειρα τους (αν και ξέρουμε καλά πώς να κρίνουμε έξω από το χορό, προτιμούμε να κοιτάμε που πατάνε τα δικά μας βήματα).

Οπότε στο διά ταύτα.
Πιστεύουμε ότι ενώ το site δηλώνει πως το project θέλει να “ταράξει” τα στερεότυπα των κανόνων και των ρόλων των γυναικών, ο τρόπος προώθησης του τα αναπαράγει και τελικά τα ενισχύει.

Όντως «μια γυναίκα μπορεί να είναι δυναμική, ευαίσθητη, επιτυχημένη, ελκυστική, φιλόδοξη, στέλεχος, μητέρα, νοικοκυρά, αστροναύτης ή ορειβάτης», αλλά ακόμα και όταν είναι χαμηλών τόνων, ανοικοκύρευτη, λιγότερο ελκυστική, χωρίς φιλοδοξίες, δουλειά ή παιδιά, δεν είναι λιγότερο γυναίκα. Ας μη βάζουμε περιορισμούς σχετικά με το πώς είναι «κοινωνικά αποδεκτό» να είναι μια γυναίκα ή να «σπάει μια γυναίκα τους κανόνες» και ας υπάρχει η καθεμία όπως θέλει χωρίς να χρειάζεται να αποδείξει τίποτα σε κανέναν.

Στο κείμενο γίνεται σύγκριση ανόμοιων πραγμάτων αναπαράγοντας μια λογική σχολικών εξετάσεων, ανταγωνισμού και βιαστικών συμπερασμάτων, που αποτελεί τον πυρήνα του ιδιαίτερα καταπιεστικού κανόνα με τον οποίο (γυναίκες & άντρες) μεγαλώνουμε. Π.χ., ενώ η “κορυφαία” επαγγελματική επιτυχία έχει να κάνει με τα προσωπικά στάνταρ του κάθε ατόμου, η “κορυφή του κόσμου” είναι αντικειμενικά μια ζώνη θανάτου για το μέσο, μη προπονημένο ανθρώπινο σώμα χωρίς τη χρήση βοηθητικού οξυγόνου. Το να εξισώνουμε διάφορες “κορυφές”, είναι αφελές και μπερδεύει ως προς το τι είναι εφικτό και κάτω από ποιες συνθήκες.

Διαβάστε ακόμα:  Η πρώτη και τελευταία φορά.

Η καμπάνια του project επαναλαμβάνει με διάφορους τρόπους τον διαχωρισμό γυναικών-αντρών προωθώντας μια παγιωμένη “γυναικεία” ταυτότητα. Όντως, η διαφήμιση της χορηγίας των πλυντηρίων με την τελευταία πρόταση του “να κερδίζουμε χρόνο από τις πλύσεις για να ξεπεράσουμε τον εαυτό μας...» θα ήταν έμπνευση για τις γυναίκες 100 χρόνια πριν, όταν το πλυντήριο εμφανίστηκε στην αγορά και άλλαξε ακόμα και την οικιακή αρχιτεκτονική. Αλλά το 2018, αν θέλουμε να προπονηθούμε για τις 7 κορυφές του κόσμου μπορεί να πλύνει τα ρούχα και κανένας άλλος. Αναρωτιόμαστε αλήθεια, θα δεχόταν ποτέ κάποιος άντρας ορειβάτης να γυρίσει το ίδιο διαφημιστικό για να χορηγήσει μια αντίστοιχη προσπάθεια;

Από τη μεριά μας, πηγαίνουμε στο βουνό γιατί είναι ωραία και για να γνωρίσουμε τους γύρω μας (άντρες& γυναίκες) και τους εαυτούς μας καλύτερα. Θα προτιμούσαμε αντί να υψώνονται διάφορες σημαίες κρατών σε διάφορες κορυφές βουνών, που είναι λογική κατάκτησης και επίδειξης, να βρίσκαμε τρόπους ώστε τα βουνά να απελευθερωθούν από το βάρος των εθνικών συμβολισμών που τους έχει φορτωθεί, για να μπορέσει να φανεί η κατά πολύ σημαντικότερη πολιτισμική και επιστημονική αξία που κουβαλάν από μόνα τους.

Θα θέλαμε πολύ μια μέρα γυναίκες κάθε ηλικίας να περπατάνε σε όλα τα βουνά της χώρας χωρίς να φοβούνται ή να ντρέπονται τους γύρω και τον εαυτό τους. Μόνες, με παρέα, με τους φίλους τους, τις φίλες τους, την οικογένεια τους, δεμένες, άδετες, κουκουλωμένες, με εσώρουχα ή όπως αλλιώς νιώθουν ελεύθερες. Επειδή όμως αυτή η μέρα είναι μακριά θα βοηθούσε αν μέχρι τότε, όσες γυναίκες κινούνται στα βουνά της χώρας και έχουν την τύχη να βιώνουν μια προστατευμένη-εικονική πραγματικότητα, απολαμβάνουν την τύχη τους χωρίς να δημιουργούν ειδυλλιακές εικόνες και προσδοκίες σε άτομα που είναι μακριά από το βουνό για να ικανοποιηθεί η προσωπική τους προβολή, γιατί είναι επικίνδυνο. Και όπως είναι γνωστό, εκτός μονοπατιών ο κίνδυνος είναι πραγματικός και όχι κάτι που κοιτάμε από την οθόνη του κινητού.

Τέλος, προς τις δύο ορειβάτισσες που προσπαθούν να πετύχουν κάτι όντως αξιόλογο, θα λέγαμε ότι, αν θέλετε όντως να ταράξετε τα στερεότυπα αποσύροντας την διαφήμιση από την καμπάνια σας και αλλάζοντας το κείμενο σας είναι πολύ εύκολο να το κάνουμε παρέα, περπατάμε δίπλα σας.

Κοπέλες που περπατάνε στα άγνωστα βουνά των ηπείρων του κόσμου

(τα στοιχεία των συντακτών του κειμένου, βρίσκονται στη διάθεση του ΑΝΕΒΑΙΝΟΝΤΑΣ).

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
Οι εκδόσεις ΑΝΕΒΑΙΝΟΝΤΑΣ ξεκίνησαν την άνοιξη του 98 με την έκδοση του πρώτου ομώνυμου τεύχους. Από τότε έχουν εκδοθεί 73 τεύχη, 8 τίτλοι βιλίων με ανάλογο περιεχόμενο και συνεχίζουμε...