Βαρδούσια. Η Κόψη του Κόρακα, μια κλασική αλπική κούρσα.

Στην κόψη του Κόρακα με φόντο τον ...Κόρακα. φωτό: Χρ. Τσούτσιας

Σούρουπο….μόλις κάναμε το μικρό δεκάμετρο ρελέ και γρήγορα – γρήγορα, όσο μας επέτρεπε η κούραση της οκτάωρης προσπάθειας, ανεβήκαμε τα εύκολα βράχια ως την πλαγιά που ομαλά μας οδήγησε στην κορυφή. Καρφώνουμε τα πιολέ και ρίχνουμε μια ματιά τριγύρω: το επιβλητικό τείχος της Γκιώνας, η εντυπωσιακή Δυτική κορυφογραμμή, το Βελούχι και τα Άγραφα στο βάθος και κάτω δεξιά μας μια εντυπωσιακή αέρινη κόψη που πάνω της βρισκόμασταν τις προηγούμενες ώρες.
«Μάγκα μου, νομίζω άξιζε τον κόπο».
«Αν δεν κουβαλούσαμε όλο αυτό το άχρηστο υλικό bivouac θα ήταν ακόμα καλύτερα».

Όποιος έχει ανέβει στον Κόρακα ή ακόμα καλύτερα έχει ανέβει στον Κόρακα όχι από τις «Πόρτες» αλλά από τις Κοπρισιές, σίγουρα θα έχει παρατηρήσει την όμορφη αέρινη κόψη που ξεκινά από την κορυφή των Σκόρδων της Μουσουνίτσας και καταλήγει σε διάσελο στη βάση του Β.Α. όγκου του Κόρακα. Τι είναι όμως αυτή η κόψη;

Στο πρώτο κομμάτι της Κόψης. φωτό: Χρ. Τσούτσιας

Πάνω από τη Μουσουνίτσα (Αθανάσιος Διάκος) δεσπόζουν τα Σκόρδα της Μουσουνίτσας με τα τρία περίφημα λούκια τους. Από την κορυφή των Σκόρδων, εκεί που συγλίνουν τα τρία λούκια, σε υψόμετρο λίγο πάνω από 2200μ. αρχίζει μια στενή πριονωτή κόψη που κερδίζει ύψος και φτάνει ως το «Δόντι του Κόρακα» το μοναδικό επώνυμο σημείο (που ουσιαστικά είναι μια έξαρση – κορυφή πάνω στην κόψη). Από εκεί στενεύει ακόμα περισσότερο και χάνοντας λίγο ύψος καταλήγει σε διάσελο στα ριζά του όγκου του Κόρακα στα 2300μ. απ’ όπου ξεκινά η Β.Α. ράχη του που είναι και η φυσική συνέχεια.

Σχετικά μεγάλη σε μήκος (λίγο πάνω από 1 χλμ. σε ευθεία) η κόψη του Κόρακα έχει μεγάλη αισθητική αξία. Ο ορειβάτης σκαρφαλώνοντας έχει το πανόραμα των τεράστιων ορθοπλαγιών της Γκιώνας στα ανατολικά, με την κοιλάδα του Μόρνου δυο χιλιόμετρα χαμηλότερα, προς τα δυτικά εντυπωσιακές απότομες κορυφές και λούκια και βέβαια μπροστά του προς τα βόρεια, τη μικρή αλλά εντυπωσιακή βόρεια ορθοπλαγιά του Κόρακα. Αναμφίβολα ένα από τα πλέον εντυπωσιακά και άγρια τοπία των βουνών της Ρούμελης αλλά και των Ελληνικών βουνών.

Παρ’ όλο όμως το εντυπωσιακό αυτό σκηνικό, η Κόψη του Κόρακα δεν παρουσιάζει ιδιαίτερες τεχνικές δυσκολίες (ειδικά το καλοκαίρι), αυτό που ζητά πάνω απ’ όλα (για να γίνει σε ένα εύλογο χρόνο) είναι άνεση στην κίνηση σε σαθρό, βουνίσιο πεδίο.
Μεγάλη και …εύκολη η Κόψη του Κόρακα είναι μια κλασική αλπική κούρσα.

Πρόσβαση – καλοκαίρι

Πιάνουμε το μονοπάτι που λίγο μετά τον πρφ. Ηλία το Ε4, ανηφορίζει στο δεύτερο πλατώ των Κοπρισιών (και κατόπιν στον Κόρακα). Με το που βγαίνουμε σε αυτό το δεύτερο πλατό, τραβερσάρουμε σε αχνό μονοπάτι αριστερά μέχρι που έχουμε από πάνω μας μια απότομη χορταριασμένη πλαγιά. Την ανεβαίνουμε από αχνό γιδόστρατο (πάντα προς τα αριστερά) και βγαίνουμε στην έξοδο του λουκιού «Κορρέ – Σωτηράκη». Από εκεί ανεβαίνουμε λίγα εύκολα βράχια, βγαίνοντας στην κορυφή των Σκόρδων και το ξεκίνημα της κόψης.

Διαβάστε ακόμα:  Το Pindus Trail περνά τα Βαρδούσια!

Πρόσβαση – χειμώνας

kopsi koraka vardousia
1. Ανέβασμα (στην αρχή της κόψης) / κατέβασμα (από λούκια Μουσουνίτσας) 2. Δόντι του Κόρακα (ρελέ) 3. Διάσελο Κόρακα 5. Κόρακας 6. Πόρτες 7. κτφ. ΕΟΟΑ

Ακολουθούμε τη χειμερινή ανάβαση για Κοπρισιές (πέρασμα 40+º) και μόλις βγούμε στο δεύτερο πλατό τραβερσάρουμε (όπως και το καλοκαίρι) την χιονισμένη πλαγιά αριστερά μας. Αντί όμως στη συνέχεια να φύγουμε αριστερά, συνεχίζουμε ευθεία επάνω την απότομη πλέον πλαγιά (50° ή 5μ. III στο ξεκίνημα) που μας βγάζει κατ’ ευθείαν στην κορυφή και το ξεκίνημα της κόψης. Αυτή η πλαγιά χρησιμοποιείται και για την επιστροφή από τα λούκια «Υποκουλουάρ» και «Κορρέ». Βέβαια μια πολύ καλή ιδέα είναι να φτάσετε ως εδώ επαναλαμβάνοντας κάποιο από τα λούκια! Αν το χιόνι είναι παγωμένο και γενικά οι συνθήκες καλές και εσείς έχετε άνεση στο χειμερινό πεδίο, η πιο γρήγορη ανάβαση ως την αρχή της κόψης είναι το λούκι Κορρέ – Σωτηράκη (τοπικά 2-3 περάσματα έως 50-55°).

1. Ανέβασμα (στην αρχή της κόψης / κατέβασμα (από λούκια Μουσουνίτσας) 2. Δόντι του Κόρακα (ρελέ) 3. Διάσελο Κόρακα

Η Κόψη του Κόρακα – Περιγραφή

ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ

Από την κορυφή των Σκόρδων φεύγουμε ευθεία μπροστά σε σαθρό πεδίο και κερδίζουμε λίγο – λίγο ύψος, μέχρι που βγαίνουμε σε κορφούλα την οποία κατεβαίνουμε από τα αριστερά (III). Πέφτουμε σε διασελάκι (δυο καρφιά στο δεξί μας χέρι, δυνατότητα διαφυγής με 30μετρο ραπέλ προς τις Κοπρισιές) και συνεχίζουμε παρακάμπτοντας την επόμενη κορυφή προς τα αριστερά. Ξανακερδίζουμε ύψος και βγαίνουμε και πάλι στην κόψη. Η επόμενη κορυφή είναι τώρα το «Δόντι του Κόρακα» και λίγα μέτρα χαμηλότερα, στο δεξί μας χέρι (δυτικά) υπάρχει ρελέ με δυο οκτάρια βύσματα και ένα κακοβαλμένο καρφί. Και από εδώ μπορούμε να φύγουμε με 50άρι ραπέλ προς τις Κοπρισιές.

Μπροστά μας τώρα έχουμε ένα απότομο διάσελο που μας χωρίζει από τη συνέχεια και την επόμενη κορυφή, που είναι και η πιο δύσκολη. Συνεχίζουμε πάνω ακριβώς στην κόψη για 20-30μ. και φτάνουμε σε βαθύ διάσελο. Κάνουμε ραπέλ περίπου 20μ. (λανιέρα) φτάνοντας 7-8μ. χαμηλότερα της αριστερής (ανατολικής) πλευράς της κόψης. Κατόπιν ανεβαίνουμε ευθεία επάνω σε σαθρό σεμινοδίεδρο (IV) και βγαίνουμε στο πιο στενό κομμάτι όλης της διαδρομής. Αν δεν φυσάει περπατάμε, αλλιώς περνάμε καβάλα. Τώρα η κόψη χαμηλώνει ως ένα διασελάκι και από εκεί εύκολα πλέον συνεχίζουμε ως το διάσελο με τον Κόρακα. Και από εδώ υπάρχει δυνατότητα διαφυγής προς Κοπρισιές και μάλιστα χωρίς ραπέλ.

kopsi koraka vardousia
Το Δόντι του Κόρακα και το πιο στενό σημείο της κόψης.

Μέχρις εδώ ο βράχος είναι γενικά πολύ σαθρός, οι ασφάλειες είναι κυρίως λανιέρες σε μυτίκια και η προώθηση γίνεται ταυτόχρονα από τη σχοινοσυντροφιά, με ενδιάμεσες βέβαια ασφάλειες. Από εδώ και πάνω ο βράχος είναι καλός και γερός και έτσι μπορούμε να τοποθετούμε ασφάλειες εύκολα όπου θέλουμε.

Διαβάστε ακόμα:  Ανακαίνιση του καταφυγίου ΠΟΑ στα Βαρδούσια.
kopsi koraka vardousia
Στην αρχή της κόψης προωθούμαστε ελεύθερα, με την απαιτούμενη βέβαια προσοχή. φωτό: Χρ. Τσούτσιας

Τώρα, ακριβώς από το διάσελο ξεκινάμε το σκαρφάλωμα στον όγκο του Κόρακα, κάνοντας μια σχοινιά III και κατόπιν τραβερσάρουμε αριστερά κάπου 40μ. κάτω από αρνητικά βράχια, μέχρι σπασμένο, χαρακτηριστικό δίεδρο. Το ανεβαίνουμε (15μ. III+) και βγαίνουμε στην ανοιχτή βορειανατολική ράχη, την οποία ανεβαίνουμε με τα σχοινιά στα χέρια και αφού περάσουμε αριστερά από την πρώτη προκορφή (II), βγαίνουμε σε διάσελο. Εδώ έχουμε στα δεξιά μας κάτω τη βόρεια του Κόρακα, ενώ αριστερά μας φεύγει λούκι προς το Ασανσέρ. Εμείς συνεχίζουμε ευθεία επάνω σε εύκολα βράχια (II-III) ως τη δεύτερη προκορφή κάτω ακριβώς από τον Κόρακα, όπου υπάρχει ρελέ με δυο καρφιά. Κάνουμε ένα μικρό ραπέλ 10μ. και σε λίγα λεπτά φτάνουμε στο υψομετρικό του Κόρακα στα 2495μ.

ΧΕΙΜΩΝΑΣ

kopsi koraka vardousia
1. Ανέβασμα (στην αρχή της κόψης / κατέβασμα (από λούκια Μουσουνίτσας) 2. Δόντι του Κόρακα (ρελέ) 4. Ραπέλ προκορφής

Το χειμώνα ισχύουν γενικά τα ίδια, αλλά φυσικά υπάρχουν και ορισμένες ιδιαιτερότητες. Η κύρια δυσκολία είναι οι κορνίζες που μπορούν να κάνουν δύσκολη έως και επικίνδυνη την προώθηση. Φυσικά μεγάλο ρόλο παίζει η ποιότητα του χιονιού, γιατί με φρέσκο χιόνι η επανάληψη είναι μάλλον απαγορευτική. Επίσης σε περίπτωση κακοκαιρίας (και ειδικά με ομίχλη), παρ’ ότι η διαφυγή από την κόψη είναι σχετικά εύκολη (από τα υπάρχοντα ραπέλ ή και από δικό σας) η επιστροφή από τις Κοπρισιές ή και από τις Πόρτες, μπορεί να εξελιχθεί σε περιπέτεια, πολύ περισσότερο αν δεν γνωρίζετε το ανάγλυφο (που και να το γνωρίζετε…). Συνιστάται να έχετε μαζί σας GPS με φορτωμένες τις διαδρομές διαφυγής.

Για να κατεβάσετε τη Διαδρομή των Κοπρισιών, πάτησε εδώ.

Χρόνοι

Για το καλοκαίρι υπολογίστε 3-6 ώρες. Το χειμώνα ο χρόνος εξαρτάται από την ποιότητα και την ποσότητα του χιονιού. Υπολογίστε με καλές συνθήκες χιονιού και άνεση κίνησης σε χειμερινό πεδίο, μαζί με την πρόσβαση μια γεμάτη μέρα.

Στο ραπέλ της προκορφής, λίγο πριν τον Κόρακα. φωτό: Χρ. Τσούτσιας

Υλικά

1 σειρά καρύδια, 3-4- καρφιά, λανιέρες, 6-7 καραμπίνερ, σχοινί 50μ. + ένα δεύτερο για περίπτωση διαφυγής. Αρβυλάκι κοντό τύπου «approach» για το καλοκαίρι είναι αρκετό. Για το χειμώνα, όλα τα παραπάνω, συν στάνταρ εξοπλισμός χειμερινού βουνού (κραμπόν, δυο πιολέ). Απαραίτητα χάρτης και πυξίδα.

Και λίγη ιστορία

Παρ’ ότι ο Γιώργος Μιχαηλίδης έχει ανοίξει μια διαδρομή στην ανατολική όψη του Δοντιού του Κόρακα, δεν υπάρχει κάποια καταγραφή για την κόψη. Η πρώτη επανάληψη έγινε το καλοκαίρι του 2000 από τους Μίλτο Ζέρβα – Γιώργο Καλογερόπουλο και Γιώτα Ποταμιάνου, που εξόπλισαν τα δυο ρελέ σε Δόντι του Κόρακα και προκορφή και το Γενάρη του 2001 έγινε και η πρώτη χειμερινή της από τους Μίλτο Ζέρβα και Γιώργο Κούκη.

Οι εκδόσεις ΑΝΕΒΑΙΝΟΝΤΑΣ ξεκίνησαν την άνοιξη του 98 με την έκδοση του πρώτου ομώνυμου τεύχους. Από τότε έχουν εκδοθεί 73 τεύχη, 9 τίτλοι βιβλίων με ανάλογο περιεχόμενο και συνεχίζουμε...