Το πρώτο σας ορεινό trekking

0
2556

Πάνε αρκετά χρόνια από τότε που πρωτοσχεδίασα μαζί με φίλους το πρώτο μας trekking στα Ελληνικά βουνά. Θυμάμαι ακόμη έντονα τις συζητήσεις μας για την χάραξη της σωστής πορείας μέσα από τα σχεδόν άγνωστα βουνά της Πίνδου, την έξαψη της προετοιμασίας των υλικών, της εύρεσης ρόλου για τον καθένα που θα συμμετείχε.
Δέκα ημέρες πορείας μέσα από ορεινούς όγκους, φάνταζε στα μάτια μας ως η ύψιστη περιπέτεια καθώς και μια καλή ευκαιρία να πιστοποιήσουμε την αρτιότητα αυτών που είχαμε μάθει στην σχολή ορειβασίας από την οποία μόλις είχαμε αποφοιτήσει.

Παρά την σχετική απειρία μας, ταξινομήσαμε με ευλάβεια τον απαραίτητο εξοπλισμό, σχεδιάσαμε με ακρίβεια την πορεία μας προσδιορίζοντας τα πιθανά σημεία διανυκτέρευσης και ανεφοδιασμού και ξεκινήσαμε.

Ήταν μια πορεία στο όνειρο. Στα νεαρά μου μάτια,τα διψασμένα για περιπέτεια και εικόνες άγριας, αβίαστης φύσης, η γνωριμία με τον τόπο και τους ανθρώπους του, οι μαγικές βραδιές με τους φίλους μου ήταν μια εμπειρία ζωής που θα με συνοδεύει για πάντα.
Πολυήμερες ορειβατικές διασχίσεις όπως αυτή αποτελούν μια ξεχωριστή εμπειρία στα Ελληνικά βουνά όπου ή εναλλαγή του τοπίου και η μεγαλειώδης φύση ορισμένων γεωγραφικών περιοχών, αποτελούν ακόμη σκέτη πρόκληση.

Δυτικά Άγραφα, τόπος ιδανικός για περιπλανήσεις.

Η προετοιμασία όμως ενός τέτοιου εγχειρήματος παρότι μπορεί να σας φανεί αστείο, θυμίζει λίγο την προετοιμασία μιας αποστολής. Έτσι, τα πάντα καταγράφονται σε λίστες ώστε να είναι δυνατή η τακτοποίησή τους με βάση τις ανάγκες και τις απαιτήσεις της διαδρομής.
Μια τέτοια λίστα θα βρείτε παρακάτω, διανθισμένη με κάποια σχόλια που περιέχουν αρκετή από την όποια εμπειρία απέκτησα στα χρόνια που μεσολάβησαν έως τώρα, από το πρώτο πραγματικό μου trekking.

 

Check List για ένα πολυήμερο trekking

Πεζοπορικό σακίδιο 60-70 λίτρα:

Ένα καλοσχεδιασμένο, κλασικής σχεδίασης, με ξεχωριστή θήκη υπνόσακου και αναπαυτική ανάρτηση. Προτιμήστε ένα από μεγάλο κατασκευαστή που θα μπορεί να εγγυηθεί σχετική άνεση σε πολυήμερη χρήση.

Μικρός σάκος κορυφής:

Μικρές αναβάσεις μέχρι την απέναντι κορυφή για μια καλή φωτογραφία, καλό είναι να μην γίνονται με τον μεγάλο σας σάκο. Αν δεν ψήνεστε δοκιμάστε, να πάρετε μαζί μια ευρύχωρη τσάντα μέσης.

Υπνόσακος:

Με γέμιση από συνθετικό υλικό (φθηνότερος) ή πούπουλο (ελαφρύτερος), κατάλληλος για θερμοκρασίες έως 0ºC (η λίγο χαμηλότερη) και οπωσδήποτε με μικρό όγκο.

Υπόστρωμα:

Ένα από τα νέας τεχνολογίας αυτοδιογκούμενα δεν θα ήταν κακή ιδέα. Σε αυτά κοιμάσαι πιο άνετα και όσο για το ελάχιστα αυξημένο βάρος τους; Θα το έχετε ξεχάσει όταν θα σηκώνεστε ξεκούραστοι το επόμενο πρωί.

Μπατόν πεζοπορίας:

Χρησιμοποιείστε πάντα ζεύγος και αν πρόκειται να τα αγοράσετε τώρα, προσέξτε να έχουν άνετη λαβή.

Φακός κεφαλής:

Οι φακοί τεχνολογίας Led είναι κορυφαίοι, αλλά προτιμήστε έναν από αξιόπιστη εταιρεία και σχετικά δυνατό.

Μπότες πεζοπορίας:

Σε όλους αρέσουν τα πολύ ελαφρά κοντά παπούτσια. Όταν όμως ανεβοκατεβαίνετε σάρες με 15 τουλάχιστον κιλά στην πλάτη ή θα περπατάτε 8 και 10 ώρες την ημέρα, καλύτερα να φοράτε μπότες πεζοπορίας με σχετικά σκληρή σόλα. Κάνουν την διαφορά.

Παγούρι- ασκός 2-3 λίτρα:

Απαλλαχτείτε από το συνεχές βάλε βγάλε του παγουριού καλοκαιριάτικα. Πιείτε άφθονο νερό,σας είναι απαραίτητο.

Φωτογραφική μηχανή:

Μια ελαφριά ψηφιακή με ευρυγώνιο φακό, μεγάλη χωρητικότητα μνήμης και δυνατότητα να δέχεται επίσης μπαταρίες ΑΑ αποτελεί must για την εξόρμηση. Εκτός αν περιοριστείτε σε ένα smartphone ή απλά δεν σας ενδιαφέρει η φωτογραφία.

Smartphone:

Αμφιλεγόμενο εξάρτημα. Ξέρω, με αυτό μπορείτε να τραβάτε φωτογραφίες, να έχετε υπηρεσίες GPS,  χάρτες και τόσα ακόμα. Αλλά αν θέλετε να θυμάστε στ’ αλήθεια το trekking σας, έχετε υπ’ όψη σας ότι αυτό θα είναι η αλυσίδα που θα σας ενώνει με αυτά που θα αφήσετε πίσω, έστω και για λίγες ημέρες.  Εκτός και αν δεν σας πειράζει, κάθε λίγες ώρες να δίνετε ανταπόκριση στη μαμά σας, στο μπαμπά σας, στη γυναίκα σας ή στον άντρα σας, να ανεβάζετε φωτό στο insta από τα κατορθώματα σας ή δε σας ενοχλεί να σας βρει ο σπιτονοικοκύρης  για το νοίκι ή ο εργοδότης για εκείνο το φάκελο που δε βρίσκει κ.ο.κ. Προσωπικά, χρησιμοποιώ ένα απλό καρτοκινητό (κλειστό μέσα στο σακίδιο) για την περίπτωση που θα μου παρουσιαστεί πραγματική ανάγκη (η κλήση του πανευρωπαϊκού αριθμού έκτακτης ανάγκης 112, δε χρειάζεται καν μονάδες) και συμφωνώ με τους δικούς μου ανθρώπους ότι θα επικοινωνήσω εγώ μαζί τους (στο τέλος της ημέρας και όχι απαραίτητα κάθε ημέρας), δίνοντας τους να καταλάβουν ότι δεν υπάρχει παντού σήμα ώστε να μην ανησυχούν. Δε πάω στον πόλεμο, αλλά για περπάτημα και δε θέλω να πάρω μαζί μου παρά μόνο αυτά που θα κουβαλάω στην πλάτη και μόνο.  Τέλος πάντων -γνώμη μου- αφήστε το κινητό σας κλειστό μέσα στο σακίδιο για ώρα πραγματικής ανάγκης.trekking sto smolika

Αντηλιακό:

Αυτό με τον ισχυρότερο δείκτη που όμως να μην έχει κολλώδη υφή.

Διαβάστε ακόμα:  Επιτρέπεται η πεζοπορία και αναρρίχηση στην καραντίνα;

Εφεδρικές μπαταρίες:

Για τον φακό ή τα άλλα ηλεκτρονικά σας gadget.

  • Σουγιάς:

Ένας σχετικά απλός και ελαφρύς ελβετικός είναι ότι πρέπει αλλά ο αγαπημένος μου, διαθέτει στην λαβή οδοντογλυφίδα και αποσπώμενο τσιμπιδάκι.

Η αντίληψη ότι το καλοκαίρι δεν βρέχει καλό είναι να σας βγει νωρίς από το μυαλό. Οι καλοκαιρινές μπόρες είναι ιδιαίτερα βίαιες και καλό είναι να μην σας πιάσουν αδιάβαστους.

  • Ελαφρύ fleece τζάκετ:

Ιδιαίτερα για το βράδυ στη κατασκήνωση όταν η κούραση της ημέρας αρχίζει να επιδρά στο σώμα.

  • Μακρυμάνικο πουκάμισο:

Αν δεν θέλετε τα χέρια σας να θυμίζουν ξεροψημένες τηγανίτες στο τέλος της πρώτης ημέρας.

  • Ελαφρύ παντελόνι:

Απλό και λειτουργικό παντελόνι πεζοπορίας από microfiber nylon ή polyester για να σας προστατεύει από τον δυνατό ήλιο και να στεγνώνει άμεσα αν τυχόν βραχεί.
Όσοι προτιμάτε τα σορτ, ξανασκεφτείτε το πριν είναι αργά.

  • Μαγιό:

Το μπάνιο στα ποτάμια είναι από τα must της πεζοπορίας.
Οι γυμνιστές, προφανώς θα έχουν σακίδιο ελαφρύτερο κατά 150 γραμμάρια.

  • Ισοθερμικές μπλούζες:

Σχεδιασμένες για πεζοπορία στεγνώνουν γρήγορα από τον ιδρώτα σας και σας προστατεύουν από τον ήλιο. Πάρτε δύο για να έχετε να αλλάζετε.

  • Καπέλο με φαρδύ γείσο:

Απαραίτητο. Αποφύγετε όμως τα σομπρέρο. Τα παίρνει ο αέρας.

Η παρατεταμένη έκθεση σας στο υψόμετρο ταλαιπωρεί τα μάτια. Φορέστε γυαλιά με μεγάλους φακούς και πλαϊνά κάλυπτρα για ολική προστασία.

  • Κάλτσες:

Προς Θεού. Μην χρησιμοποιείτε βαμβακερές επειδή κάνει ζέστη. Ψάξτε για ειδικές κάλτσες καλοκαιρινής πεζοπορίας με μαλλί στην σύνθεσή τους, ώστε να μην βρωμάνε, να είναι ισοθερμικές, να μένουν στεγνές και να προφυλάξουν τα πόδια από την συνεχή καταπόνηση.

  • Προσωπική υγιεινή

Οδοντόβουρτσα, οδοντόκρεμα, βιοδιασπώμενο σαπούνι και μια καλή συνθετική πετσέτα από αυτές που στεγνώνουν γρήγορα, αποτελούν ένα μίνιμουμ κιτ υγιεινής που θα δώσει μια αύρα πολιτισμού στο τέλος μιας κοπιαστικής ημέρας.

  • Πράσινο σαπούνι (το κλασικό ελαιολάδου)

Το πράσινο σαπούνι είναι βιοδιασπώμενο φυσικό προϊόν που μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε σε πηγές και ποτάμια. Μπορείτε μ’ αυτό να λουστείτε, να πλυθείτε, να πλύνετε μαγειρικά σκεύη, αλλά και κάποια ρούχα ή εσώρουχα που θα στεγνώσουν πολύ γρήγορα απλωμένα πάνω στις ζεστές ποταμίσιες πέτρες. Μη ξεχνάτε, το trekking για να το ευχαριστηθείτε, θέλει αυτάρκεια.

  • Χαρτί υγείας:

Η έλλειψή του προκαλεί εκνευρισμό και τραγελαφικές καταστάσεις στο βουνό. Μην τολμήσετε να το ξεχάσετε και μην το αφήνετε μετά τη χρήση πεταμένο. Θάψτε το. Το χαρτί υγείας είναι χημικά επεξεργασμένο και εκτός από άθλιο θέαμα, κάνει μήνες να διασπαστεί!

  • Σανδάλια:

Ιδιαίτερα χρήσιμα για να κυκλοφορείτε με αυτά στην κατασκήνωση αλλά και για το πέρασμα ποταμιών που λογικά θα αναγκαστείτε να διασχίσετε κάθετα στη διάρκεια του trekking.

Το σπίτι σας για τις επόμενες ημέρες. Καλό θα είναι να στήνεται σχετικά γρήγορα, να έχει καλή αντιανεμική συμπεριφορά και να διαθέτει ικανοποιητικό προθάλαμο για μαγείρεμα και τακτοποίηση του εξοπλισμού. Βάρος άνω των 3,5 κιλών είναι εκτός συζήτησης.

  • Αναπτήρας:

Ένας απλός είναι ΟΚ για το άναμμα της γκαζιέρας ή μιας φωτιάς για μαγείρεμα. Φροντίστε μόνο να έχει αέριο. Καλό είναι να έχετε δυο.

Μικρή και ελαφριά. Προσωπικά προτιμώ αυτές με τις βιδωτές φιάλες βουτανίου-προπανίου, μόνο που προϋποθέτουν καλή διαχείριση του καυσίμου ώστε να μην ξεμείνετε στην μέση της διαδρομής.

  • Μαγειρικά σκεύη:

Για 2 άτομα ένα σετ με 2 κατσαρόλες 2,0 και 1,5 λίτρα,ένα μικρό τηγάνι, 2 ποτήρια και 2 εύκαμπτα κουταλοπήρουνα είναι υπεραρκετό.
Οι φανατικοί του φραπέ φροντίστε για σέϊκερ,

  • Σακούλες από super market:

Ανέξοδη λύση για τον διαχωρισμό των τροφίμων στο εσωτερικό του σακιδίου και την μεταφορά των σκουπιδιών μέχρι το επόμενο χωριό.

  • Φαρμακείο:

Ο εμπλουτισμός και ο χειρισμός του είναι θέμα γνώσεων. Αν δεν τις διαθέτετε, πάρτε μαζί σας ένα βασικό επιδεσμικό κιτ και προσθέστε λίγα παυσίπονα, κολλύριο, ελαφρά αντισταμινικά και κάποιο σκεύασμα που να αντιμετωπίζει ήπιες στομαχικές διαταραχές. Για τις κράμπες, almora.

  • Κιτ επισκευών:

Σε μια υφασμάτινη θήκη βάλτε ένα πολυεργαλείο με καλή πένσα, λίγη μονωτική ταινία, αυτοκόλλητο ύφασμα για την επισκευή κάποιας τρύπας στην σκηνή ή το υπόστρωμα, λίγα μέτρα nylon κορδόνι και 2 ιμάντες με αγκράφες.

  • Πυξίδα-χάρτης:

Μήπως σας φαίνεται λίγο ντεμοντέ; Κι όμως το αναντικατάστατο αυτό σετ του καλού πεζοπόρου, μπορεί με ασφάλεια να σας οδηγήσει μέσα από ρούγες και ρουμάνια στον τελικό σας προορισμό, χωρίς να τρώει μπαταρία και χωρίς να σας προδίδει στον Μεγάλο Αδελφό. Αρκεί να ξέρετε να τα χρησιμοποιείτε βέβαια. Αν δε ξέρετε να μάθετε, είναι απαραίτητο.

Ο τελευταίος που θα αποτάξει την καλή χρήση της υψηλής τεχνολογίας είμαι εγώ.
Όμως μην αγιοποιείτε τις δυνατότητές του, γιατί σας βλέπω να βλαστημάτε στην μέση του πουθενά γιατί δεν προτιμήσατε το άλλο μοντέλο με τους 12 δορυφόρους.

 

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
Οι εκδόσεις ΑΝΕΒΑΙΝΟΝΤΑΣ ξεκίνησαν την άνοιξη του 98 με την έκδοση του πρώτου ομώνυμου τεύχους. Από τότε έχουν εκδοθεί 73 τεύχη, 8 τίτλοι βιλίων με ανάλογο περιεχόμενο και συνεχίζουμε...