Μείνε ζεστός

Το να μείνετε ζεστοί είναι ευκολότερο από το να ζεσταθείτε. Φροντίστε το εκ των προτέρων.

0
4087

Οι μεγαλύτεροι εχθροί σας είναι το κρύο και -ίσως ακόμα περισσότερο- ο αέρας. Ακόμα και σε σχετικά υψηλές θερμοκρασίες (γύρω στους 0ºC), τα πράγματα μπορούν να ζορίσουν αν ο άνεμος σας βρει κουρασμένους και ιδρωμένους.

ΣΤΟ ΜΟΝΟΠΑΤΙ

Κρύο

>> Διατηρείτε ζεστά τα πόδια σας. Τα δάχτυλα των ποδιών σας έχουν την τάση να παγώνουν; Κόψτε ένα τετράγωνο από ένα κυψελωτό υπόστρωμα (ελαφρύ και φτηνό) για να μονώνετε τα πόδια σας κατά τις στάσεις. Αλλάζετε πάντα τις βρεγμένες κάλτσες σας με στεγνές αν τα πόδια σας ιδρώνουν.
>> Μη φοράτε πολλά στρώματα. Αν ντυθείτε υπερβολικά στο ξεκίνημα του μονοπατιού, σύντομα θα ιδρώσετε. Αντ’ αυτού, κάντε επιτόπιο τροχάδην ώστε να μην κρυώσετε τα πρώτα δέκα λεπτά.
>> Μείνετε στεγνοί. Στις πολύ χαμηλές θερμοκρασίες (κάτω από το μηδέν) οργανώστε τα στρώματα των ρούχων και το ρυθμό σας έχοντας στο μυαλό σας αυτό το θρυλικό αρκτικό ρητό: αν ιδρώσεις, είσαι νεκρός.
>> Κρατήστε εύχερα τα στρώματα ρούχων σας. Θα τα βάζετε και θα τα βγάζετε συχνά. Όταν δεν φοράτε το σκούφο ή τα γάντια σας, βάλτε τα στις τσέπες, μέσα στο φλις σας ή κλιπάρετέ τα στον ιμάντα ώμου του σακιδίου σας. Στριμώξτε το πουπουλένιο μπουφάν σας και το αντιανεμικό σας τζάκετ στην κορυφή του σακιδίου σας.
>> Αναπνέετε από τη μύτη. Σε θερμοκρασίες κάτω από τους -6°C ορισμένοι πεζοπόροι νιώθουν πόνο στο στήθος από τον παγωμένο αέρα. Εισπνέετε από τη μύτη και ο αέρας θα ζεσταίνεται πριν φτάσει στους πνεύμονές σας.
>> Κάνετε σύντομα διαλείμματα. Διατηρήστε τη θερμοκρασία σώματος που έχετε ήδη αποκτήσει κάνοντας σύντομες (και πιο συχνές, αν είναι απαραίτητο) στάσεις. Στα διαλείμματα φοράτε αμέσως ένα επιπλέον ρούχο – μην περιμένετε να παγώσετε πρώτα.
>> Τρώτε γρήγορα. Χώστε σνακ σε κάθε τσέπη της βέστας σας, έτσι ώστε όταν το φοράτε στις στάσεις να μπορείτε να ανεφοδιάζεστε χωρίς να σκαλίζετε το σακίδιο. Για να μην παγώσουν οι ενεργειακές μπάρες σας τοποθετήστε τες κοντά στο θερμός ή ένα φλις.
>> Να κάθεστε πάνω στο σακίδιό σας. Διατηρείτε ενέργεια στη διάρκεια των στάσεων: Φροντίστε να κάθεστε πάνω στο σακίδιό σας (βλ. μόνωση) με την πλάτη γυρισμένη στον αέρα.

Αέρας

>> Κατανοήστε και προσαρμοστείτε στα δεδομένα του ανέμου. Οι κόψεις, τα περάσματα, τα ποτάμια και οι όχθες των λιμνών γνωρίζουν τις πιο δυνατές ριπές ανέμου. Αποφύγετέ τες.
>> Εμποδίστε το κάψιμο από τον άνεμο. Στον αμείωτο αέρα –είτε με συννεφιά είτε με ήλιο– βάλτε αντιηλιακό προσώπου και φορέστε γυαλιά ηλίου για να προστατέψετε το πρόσωπο και τα μάτια σας.
>> Γυρίστε το κεφάλι σας: Όταν πρέπει να πεζοπορείτε αντικρίζοντας τον παγερό αέρα και ο σκούφος με την κουκούλα σας δεν σας προστατεύουν αρκετά, γυρίστε το κεφάλι σας στο πλάι και χρησιμοποιήστε την περιφερειακή όραση για να βλέπετε πού πηγαίνετε.
>> Δέστε τους ιμάντες του σακιδίου σας που περισσεύουν. Είναι σαν μικρά μαστίγια.
>> Περιμένετε να περάσει. Οι διακυμάνσεις της θερμοκρασίας κάνουν τον αέρα να αυξάνεται και να μειώνεται, δημιουργώντας ανέμους οι οποίοι μπορούν γρήγορα να αλλάξουν. Στα βουνά ο άνεμος συχνά αυξάνεται το ξημέρωμα και το απόγευμα καθώς θερμαίνεται ο αέρας. Αν κατευθύνεστε προς ένα εκτεθειμένο πεδίο, φροντίστε να ρυθμίσετε ή να καθυστερήσετε την αναχώρησή σας ώστε να την προσαρμόσετε στα τοπικά δεδομένα.
>> Διαλέξτε το μονοπάτι σας. Αν ο άνεμος δεν κοπάζει, προχωρήστε πίσω από φυσικά εμπόδια του αέρα. Η υπήνεμη πλευρά μιας κόψης, προσφέρει προστασία από τους ανέμους που μαστιγώνουν στο μεγάλο υψόμετρο.

ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΗΝΩΣΗ

Κρύο
>> Αλλάξτε και πιείτε ένα ρόφημα πρώτα. Όταν στήσετε την κατασκήνωση, αλλάξτε τα βρεγμένα στρώματα ρούχων σας με στεγνά για να περιορίσετε την απώλεια θερμότητας. Ύστερα ετοιμάστε ένα ζεστό και γλυκό ρόφημα για να αναπληρώσετε τα καύσιμα και να ξαναζεσταθείτε.

>> Περιορίστε τα ρεύματα αέρα: Σκάψτε ή πατήστε με τα πόδια για να φτιάξετε μια επιφάνεια για τη σκηνή σας βάθους 15 εκ., έτσι ώστε η άκρη του καλύμματος να είναι χαμηλότερα από την επιφάνεια του χιονιού. Ύστερα τεντώστε το όσο πιο χαμηλά πάει.
>> Φορέστε τον υπνόσακό σας στο δείπνο. Είστε ξαφνικά ακίνητοι και η θερμοκρασία πέφτει: Φέρτε τον υπνόσακο και το υπόστρωμά σας στην περιοχή της κουζίνας ή αποχωρήστε στη σκηνή όσο βράζει το ρύζι σας.
>> Μαγειρέψτε πριν κατασκηνώσετε. Στο πολύ μεγάλο κρύο σπάστε τις ώρες της αδράνειας σταματώντας για δείπνο μια ώρα πριν φτάσετε στην κατασκήνωση. Μαγειρέψτε και φάτε, ύστερα ζεσταθείτε πάλι καθώς διανύετε τα τελευταία χιλιόμετρα προς την κατασκήνωση.
>> Φέρτε ένα έξτρα υπόστρωμα. Διπλασιάστε τη μόνωση σας από το έδαφος: τοποθετήστε ένα κυψελωτό υπόστρωμα από αφρώδες υλικό κάτω από ένα αυτοφουσκώμενο υπόστρωμα.
>> Πηγαίνετε για ύπνο ζεστοί. Κάντε κοιλιακούς μέσα στον υπνόσακό σας για να αυξήσετε τη θερμοκρασία του σώματός σας. Φορέστε ένα σκούφο και βεβαιωθείτε ότι ο υπνόσακός σας είναι καλά κλεισμένος.
>> Προσθέστε μόνωση. 1. Ρίξτε έξτρα στρώματα πάνω σας μέσα στον υπνόσακο αντί να τα φοράτε. Με αυτό τον τρόπο δεν θα συνθλίβετε τη μονωτική τους ισχύ. 2. Καλύψτε με ένα πουπουλένιο μπουφάν ή βέστα τους ώμους σας. 3. Τυλίξτε ένα shell τζάκετ γύρω από τη βάση του υπνόσακου σας για επιπλέον θερμότητα και προστασία από τη συμπύκνωση της υγρασίας. 4. Κρυώνετε πολύ; Καλύψτε το άνοιγμα της κουκούλας του υπνόσακου με ένα πουπουλένιο μπουφάν.
>> Φάτε ένα μεταμεσονύκτιο σνακ. Ξυπνήσατε παγωμένοι; Φάτε μια σοκολάτα (έχετε τη φυλαγμένη στον υπνόσακο σας).
>> Εμποδίστε τη συμπύκνωση της υγρασίας. Ανοίξτε τις κουνουπιέρες ή λίγο την είσοδο της σκηνής για να επιτρέψετε να δημιουργηθεί ένα ρεύμα. Έχετε στο σακίδιό σας μια πετσέτα για να σκουπίζετε τυχόν πάγο και σταγόνες νερού που σχηματίζονται στην οροφή της σκηνής.

Το σώμα σας χρειάζεται επιπλέον θερμίδες στις χαμηλές θερμοκρασίες. «Φουλάρετε» ενέργεια βάζοντας φιστικοβούτυρο στα νουντλς κι ένα κομμάτι βούτυρο στη ζεστή σας σοκολάτα. Προσθέστε θερμότητα στη διατροφή της με σάλτσα τσίλι και πιπέρι καγιέν: «Οι πικάντικες τροφές μας κάνουν να αισθανόμαστε πιο ζεστοί».
Αέρας

>> Αυξήστε τη σταθερότητα. Εμπιστευτείτε μας, μια κακοστημένη σκηνή η οποία γογγύζει και φτεροκοπάει για ώρες είναι εγγύηση για έναν κακό ύπνο. Προσδώστε στη σκηνή σας την πολυπόθητη ευλυγισία περνώντας ένα κορδόνι bungee 5 χιλιοστών μέσα από τις θηλιές που έχουν οι μπανέλες, δένοντάς το σε αυτές και αντιστηρίζοντάς το. Αυτό θα μείνει περισσότερη ώρα τεντωμένο εμποδίζοντας τη σκηνή να σχιστεί.
>> Στήστε μια επικεφαλής σκηνή. Στήστε άλλες σκηνές στη σειρά στην υπήνεμη πλευρά της. Η επικεφαλής σκηνή (που πρέπει να είναι η μεγαλύτερη) θα προφυλάσει τις υπόλοιπες από τις παγωμένες ριπές ανέμου κατά το στήσιμό τους και στη διάρκεια της νύχτας.
>> Φτιάξτε έναν ανεμοφράκτη. Το χειμώνα χρησιμοποιείτε το χιόνι για να κατασκευάζετε έναν τοίχο γύρω από την κατασκήνωσή σας. (Μη σκάβετε ένα λάκκο γύρω από τη σκηνή σας αφού οι χιονονιφάδες που παρασύρει ο αέρας θα τον γεμίσουν.)
>> Προφυλάξτε το φαγητό σας από το χαλίκι. Προτιμήστε τις απλές συνταγές που απαιτούν ένα σκεύος και σερβίρονται σε μπολ.

EΞΤΡΑ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ
> ΕΧΕΤΕ ΜΑΖΙ ΣΑΣ ΕΝΑ ΘΕΡΜΟΣ ΓΕΜΑΤΟ ΜΕ ΖΕΣΤΟ ΤΣΑΙ Η ΖΕΣΤΟ ΙΣΟΤΟΝΙΚΟ ΡΟΦΗΜΑ.
> ΤΟΠΟΘΕΤΕΙΤΕ ΤΑ ΜΠΟΥΚΑΛΙΑ ΜΕ ΤΟ ΝΕΡΟ ΑΝΑΠΟΔΑ ΩΣΤΕ ΝΑ ΕΜΠΟΔΙΖΕΤΕ ΤΑ ΚΑΠΑΚΙΑ ΤΟΥΣ ΝΑ ΠΑΓΩΝΟΥΝ ΚΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΞΕΒΙΔΩΝΟΥΝ.
> ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΤΕ ΤΗ ΣΤΕΝΗ ΑΚΡΗ ΤΗΣ ΣΚΗΝΗΣ ΣΑΣ ΣΤΟΝ ΑΝΕΜΟ, ΕΤΣΙ ΩΣΤΕ ΟΙ ΡΙΠΕΣ ΤΟΥ ΑΝΕΜΟΥ ΝΑ ΠΕΡΝΟΥΝ ΠΑΝΩ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟ ΧΩΡΟ ΤΟΥ ΥΠΝΟΥ.
> ΤΕΝΤΩΣΤΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΕΝΤΑΤΗΡΕΣ ΣΑΣ ΩΣΤΕ ΝΑ ΕΜΠΟΔΙΣΕΤΕ ΤΗ ΣΚΗΝΗ ΝΑ ΛΥΓΙΖΕΙ Η ΝΑ ΦΤΕΡΟΚΟΠΑΕΙ. ΤΟ ΕΔΑΦΟΣ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΕΠΑΡΚΗ ΣΥΝΟΧΗ ΓΙΑ ΤΟ ΣΚΟΠΟ ΑΥΤΟ; ΔΕΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΝΤΑΤΗΡΕΣ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΜΑΚΡΟΣΤΕΝΕΣ ΠΕΤΡΕΣ. ΣΩΡΕΥΣΤΕ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΕΤΡΕΣ ΑΠΟ ΠΑΝΩ ΓΙΑ ΝΑ ΔΙΑΤΗΡΗΣΕΤΕ ΤΟΥΣ ΕΝΤΑΤΗΡΕΣ ΣΤΗ ΘΕΣΗ ΤΟΥΣ.

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
Οι εκδόσεις ΑΝΕΒΑΙΝΟΝΤΑΣ ξεκίνησαν την άνοιξη του 98 με την έκδοση του πρώτου ομώνυμου τεύχους. Από τότε έχουν εκδοθεί 73 τεύχη, 8 τίτλοι βιλίων με ανάλογο περιεχόμενο και συνεχίζουμε...