Άνεμος, το μεγαλύτερο εμπόδιο στα βουνά

Οι ισχυροί άνεμοι δε σημαίνει ότι πρέπει να μείνετε σπίτι, αλλά απλά να προσαρμόσετε τα σχέδια σας.

0
557
olympos anevenontas.gr
Οι κορφές του Ολύμπου χειμώνα. Πάνω από τις κορφές το χαρακτηριστικό σύννεφο που δείχνει αέρα. Αν προσέξετε, ο αέρας είναι τόσος που εκτινάσσει το χιόνι ψηλά, σαν σύννεφο. Στο σημείο του φωτογράφου επικρατούσε άπνοια.

Σκεφτείτε το ΣΚ που έρχεται και το βουνό που ετοιμάζεστε να πάτε. Τι θα ήταν αυτό που θα σας εμπόδιζε; Η βροχή; Μπα, με ένα καλό αδιάβροχο θα είσαστε οκ. Το χιόνι; Σιγά, το να χιονίζει έχει το γούστο του. Το κρύο; Μετά από 10΄ ανήφορο, οι -10ºC είναι παιχνιδάκι.  Τι μένει; Ο άνεμος. Ο άνεμος στα βουνά είναι το μετεωρολογικό φαινόμενο που μπορεί να σας γυρίσει πίσω ή να σας καθυστερήσει, να σας εξαντλήσει και τελικά να σας βάλει σε κίνδυνο.

Παρακάτω θα σας δώσω μερικές συμβουλές, αλλά και πρακτικές που ακολουθώ, ώστε να μετριάζω τις δυσάρεστες επιπτώσεις του, αλλά και – γιατί όχι – να τον χρησιμοποιήσω προς όφελός μου, ενώ θα εξηγήσω τι σημαίνει στην πράξη η ταχύτητα του.

Κατ αρχήν ξεκινάμε από την πρόβλεψη. Τι άνεμο δίνει για το βουνό μας και κυρίως από πού; Αν ο άνεμος θα έρχεται από το νοτιά, θα φροντίσω στο πιο εκτεθειμένο και γυμνό κομμάτι της διαδρομής να τον έχω στην πλάτη, να έχω δηλαδή βορινή κατεύθυνση. Έτσι ο άνεμος θα με σπρώχνει αντί να με κοντράρει και σε περίπτωση που βρέξει ή χιονίσει, θα αποφύγω τη δυσάρεστη κατάσταση να μαστιγώνεται το πρόσωπό μου από τις σταγόνες ή το σπυρωτό παγωμένο χιόνι. Σκεφτείτε ότι η «μάχη» με έναν ισχυρό κόντρα αέρα, μπορεί να σας προκαλέσει υποθερμία.

Αν βρεθώ σε μια κορυφογραμμή και η απάνεμη πλευρά της είναι ομαλή, τότε περπατάω λίγα μέτρα χαμηλότερα, εννοείται από την απάνεμη πλευρά. Η διαφορά, πολλές φορές είναι εντυπωσιακή.

Φυσικά πάντα σκέφτομαι ότι μια διαδρομή μπορεί να γίνει απαγορευτική. Αν δίνει 7-8 Μποφόρ αέρα, δε θα ξεκινήσω για τη νότια κορυφογραμμή των Βαρδουσίων, ούτε θα ανέβω στη Δίρφυ. Αλλά ούτε θα ξεγελαστώ από την άπνοια στον κάμπο. Πιθανόν στις κορφές ο άνεμος να λυσσομανά και αυτό φαίνεται από το χαρακτηριστικό σύννεφο – «σκούφια» που κολλά πάνω τους.

Δυστυχώς στην Ελλάδα οι τοπικές προγνώσεις για τα βουνά είναι τελείως ανεπαρκείς, οπότε επιστρατεύστε την όποια εμπειρία σας.

Ρίξτε λοιπόν μια ματιά στον παρακάτω κατάλογο για να δείτε πόσο οι διαφορετικές ταχύτητες ανέμου θα επηρεάσουν την κίνηση και την ισορροπία σας και θυμηθείτε ότι ο άνεμος αυξάνεται πάντα με το υψόμετρο. Υπολογίστε επίσης τη σχέση μεταξύ θερμοκρασίας και ταχύτητας ανέμου (chill factor/windchill), λαμβάνοντας όμως υπ’ όψη ότι οι πολύ χαμηλές θερμοκρασίες γίνονται σε ξαστεριά και άπνοια. Αξίζει να σημειωθεί ότι στα ελληνικά βουνά έχουν καταγραφεί ταχύτητες 180χλμ/ώρα και σίγουρα θα έχουν υπάρξει και μεγαλύτερες.

Διαβάστε ακόμα:  Ορειβατικά και πεζοπορικά τζάκετ - Πως να επιλέξετε

Λιγότερο από 30χλμ. (έως και 4 Μποφόρ)

Αμελητέος

Άνεμος 30-50χλμ. (5-6 Μποφόρ)

Είναι δύσκολο να επηρεάσει την ισορροπία σας, αλλά να γνωρίζετε ότι αυτή είναι μια ταχύτητα ανέμου που θα δημιουργήσει χαμηλό wind chill. Με θερμοκρασία 0°C θα έχετε wind chill -10 ºC. Φορέστε ένα αντιανεμικό, ακόμα κι αν το φλις σας είναι widproof. Ασφαλίστε το χάρτη και την πυξίδα. Τα γυαλιά θα είναι πολύ χρήσιμα σε χειμερινές συνθήκες.

Άνεμος 50-60χλμ. (7 Μποφόρ)

Ξεκινά να επηρεάζεται η ισορροπία ενός καλογυμνασμένου ενήλικα. Μπορεί να διαπιστώσετε ότι το πόδι σας δεν πατά ακριβώς εκεί που θέλετε. Μπορεί να είναι σοφό να αποφύγετε εκτεθειμένες γραμμές κορυφογραμμών, πετρώδες έδαφος και εκτεθειμένα σημεία. Κίνδυνος κρυοπαγήματος σε εκτεθειμένη σάρκα (π.χ. μύτη) αν η θερμοκρασία είναι κάτω από το μηδέν.

Άνεμος 60-75 (8 Μποφόρ)

Το περπάτημα θα είναι επίπονο. Θα χρειαστεί να στηρίζεστε για να ισορροπήσετε και η κατανάλωση ενέργειας (θερμίδων) θα αυξηθεί σημαντικά. Υπάρχει κίνδυνος ο αέρας να σας ρίξει στα πλάγια. Το να πιείτε νερό ή ακόμα περισσότερο να διαβάσετε το χάρτη θα είναι πολύ δύσκολο: γονατίστε και κρατήστε το χάρτη πάνω στο γόνατο για να τον διαβάσετε και στη συνέχεια με προσοχή διπλώστε και βάλτε τον σε τσέπη. Αν σας φύγει από τα χέρα, τέλος (έχει συμβεί).

Άνεμος 75-100 (9-10 Μποφόρ)

Το περπάτημα θα είναι πολύ δύσκολο και εξαντλητικό. Ίσως θα ήταν σκόπιμο να βοηθήσετε τα πιο αδύναμα μέλη της ομάδας, κρατώντας τα και αλληλοϋποστηριζόμενοι με τα χέρια . Θα μετακινείστε μεταξύ των ριπών και θα στηρίζεστε όταν αυτές θα σας χτυπούν. Κατεβείτε οπωσδήποτε από υψώματα και ράχες.

Άνεμος 100+ (11+ Μποφόρ)

Η προσπάθεια να περπατήσετε σε ανέμους πάνω από 100χλμ. είναι επικίνδυνη και υπάρχει μεγάλος κίνδυνος τραυματισμού από πτώση. Μείνετε μακριά από δύσκολα και εκτεθειμένα πεδία και κατεβείτε από το βουνό το συντομότερο δυνατό. Αν αυτό δεν είναι δυνατό, ψάχνουμε οπωσδήποτε για κάποιο απάνεμο σημείο για να καταφύγουμε. Εννοείται ότι με τέτοια πρόβλεψη, αναβάλλουμε κάθε δραστηριότητα.

Οι ισχυροί άνεμοι δε σημαίνει ότι πρέπει να μείνετε σπίτι, αλλά απλά να προσαρμόσετε τα σχέδια σας.

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
Μικρός χάζευα την Πάρνηθα από το πατρικό μου με τις ώρες. Ήταν για μένα ένας άγνωστος μαγικός κόσμος που άφηνε ελεύθερη τη φαντασία μου. Μετά από πολλά χρόνια ξεκίνησα το ΑΝΕΒΑΙΝΟΝΤΑΣ. Κάποιες φορές το μετανοιώνω.